Ved bordet. Mennesker, mad & nature morte

Bordet i billedkunsten – ny udstilling på Fuglsang Kunstmuseum 27. januar til 23. april – hvor publikum også kan sætte sig til bords.

Vi spiser ved det. Lægger fødderne op på det. Måske slår vi endda i det. Vi lægger en dug over og dækker det pænt. Store beslutninger tages over det, og mange tjener til livets ophold ved det. Men vi ser det egentlig ikke. Alligevel er bordet centralt i vores hverdag – ligesom det er vigtigt i billedkunsten, hvor bordet er til at få øje på i portrætter, interiører, genrebilleder og opstillinger.

Udstillingen skaber nye møder mellem værker, der ikke tidligere har været samlet, og med afsæt i kunstværker fra før guldalderen og op til i dag iscenesættes, hvad vi foretager os ved bordet og placerer på det. Det handler ikke blot om at tage for sig af bordets glæder, men også om dets betydning for identitet og køn, fællesskaber og familie, madkultur og dannelse.

Det bedste af det klassiske
Særudstillingen præsenterer juveler på væggene af bl.a. Krøyer, Hammershøi, P.C. Skovgaard, Anna og Michael Ancher, Zahrtmann, Harald Slott-Møller, Edvard Weie og Olaf Rude, Niels Strøbek og Jesper Christiansen, hollænderen Jan de Bray, tyske Hans Baluschek og franske Odilon Redon.

Og det sidste nye i Virtual Reality
Sæt dig selv ved bordet i filminstallationen Skammekrogen af Mads Damsbo og Johan Knattrup Jensen, som byder museumsgæsterne til bords i sansepirrende virtual reality. Vælg hvem du vil være ved bordet og sving gaflen sammen med din virtuelle – og dysfunktionelle – familie.

Franske Lilian Bourgeat udfordrer vores syn på omgivelser og ritualer med sit forvoksede dækkede havebord i installationen Gullivers middag, hvor man kan prøve at blive barn igen i et kæmpe sæt havemøbler.